איך בוחרים צלם

בחירה של צלם לכל מטרה שלא תהיה היא לא דבר פשוט. בדרך כלל אם החלטנו לצלם פרוייקט אז כנראה שכבר השקענו בו הרבה זמן וכסף. בחירה של צלם שלא יספק את הסחורה עלולה לפגוע משמעותית בתפקוד מחלקת השיווק ולהישאר עם קמפיינים בינוניים. אז טבעי שלפני שמצלמים שווה לשאול את השאלה – איך בוחרים צלם? ועל מה לבסס את הבחירה?

בכתבה זו אנו משתפים נקודות מבט מעניינות על הנושא, במטרה להפוך את תהליך בחירת הצלם לנוחה יותר עבורכם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

מה בוחנים כשמדברים עם צלמים?

כמו בכל שיחת עסקים יש להבין מה הם השיקולים החשובים והחיוניים ביותר שבלעדיהם פרויקט הצילום לא יספק את הסחורה ולהציג בפני הצלם שאלות רלוונטיות בנוגע לגורמים הללו. בנוסף, יש מספר שאלות שאנו ממליצים לשאול צלם או חברת הפקה שיעזרו לכם בקבלת ההחלטות:

 

  • מיומנות טכנית
  • יְצִירָתִיוּת
  • יכולת לעבוד עד מועד אחרון ולנהל זמן
  • האם אתם מדברים באותה שפה
  • תקציב 

 

בואו נסתכל מקרוב על התחומים החשובים הללו בפירוט:

תוכן עניינים

איך בוחרים צלם: בקיאות טכנית

לא משנה אם לצלם שלך יש את את המצלמה החדישה ביותר, או העדשה הטובה ביותר ואת הציוד הכי מתקדם ויוקרתי, אם הוא אינו יודע להשתמש בהם. ציוד הצילום של ימינו מגיע עם שלל תכונות ואפשרויות, לרוב יותר ממה שרוב הצלמים עושים בהם שימוש יום יומי.

זה מרגיש טוב שיש את הציוד העדכני ביותר, אבל לעתים קרובות צלם לא מוכשר או חסר ניסיון לא ממש מבין איך פועלת תוכנה, או מתי ומדוע עליהם להשתמש בה.

לא משנה אם זה צילום סטילס או שהוא צלם וידאו, מכל מקרה, ציוד לבדו לא הופך אותך לצלם טוב יותר.

עדשות של מצלמה

הטיפ הכי חשוב כאן – תפעול נכון ומקצועי של ציוד הצילום חוסך הרבה זמן עבודה, מה שיכול להיות קריטי בימי צילום ארוכים ובסופו של יום לתוצאות טובות בהרבה.

אם בחרתם בצלם עם מצלמה סופר איכותית אבל בלי ניסיון הוא עלול לפחד לצאת מהמצב האוטומטי ובכך לפספס הזדמנויות מצוינות ואף לייצר מיקוד מוטעה שלא משרת את המטרה של הצילום כלל. 

לכוון מצלמה לפי תאורה

האם ניסיתם פעם להשתמש בטלפון הנייד שלכם כדי לצלם תמונה בלילה? לא פעם התמונה מעט מטושטשת וזאת בשל המגבלה הטכנית של שימוש במצלמה בתנאי תאורה נמוכים. זה בסדר וצפוי כשמצלמים עם הנייד, אבל ברור שזה לא מצב רצוי כששילמתם עבור צלם לפרויקט סרטון תדמית שלכם או לצילום המוצרים שלכם. תנאי התאורה יכולים להשתנות כל הזמן ועל הצלם המנוסה להתאים את המצלמה, התאורה במידה ויש ואת זוויות הצילום.

אל תשכחו שלא תמיד אפשר לראות תמונות מטושטשות על המסך הקטן של המצלמה, לכן קיימת אפשרות שצלם לא מנוסה יגיע הביתה ויגלה מאוחר מדי שיום הצילום הלך לפח וששום עריכה לא תוציא אותו מזה. 

צלם הוא גם עורך

גם עריכה היא אומנות בפני עצמה וצלמים עושים אותה כל הזמן. עריכה מוגזמת או לא נכונה עלולה לפספס את המהות, שימוש באפקטים בצורה מוגזמת עלולה ליצור תדמית מוטעית ואף מצועצעת. לכן כשנשאל איך בוחרים צלם נחשוב גם על השלב שאחרי הצילום.  אנו ממליצים לראות עבודות קודמות של הצלם עליו מתלבטים כדי לקבל פרספקטיבה והבנה של התוצר הסופי.

כמה שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם כשאתם כשמסתכלים על תמונות הצלם

  • האם התמונות שצילם הצלם חדות או מטושטשות? 
    הסתכלו על התמונות וראו האם בתמונות חדות יש טשטוש במקומות הלא נכונים. למשל בתמונות פורטרטים הייתם רוצים לראות פוקוס נכון סביב העיניים והפנים. טשטוש יכול להיות מכוון כדי למקד את תשומת הלב בחלקים החשובים לכן נסו להבין האם הטשטוש מכוון או תוצאה של טכניקה לקויה?
  • האם כל תמונה מוארת היטב או שהמצולמים נראים קצת חד מימדיים ומשעממים?
  • האם יש שימוש טוב בתאורה טבעית? במידה והצלם בחר להשתמש בפלאש, האם זה ברור ללא כל צל של ספק או שהשימוש עדין ונשלט ומשפר את התמונה? 
  • האם הצבעים בתמונה נראים אמינים ומאוזנים? – האם לבן נראה לבן? האם הפנים נראות בצבע גוף טבעי או כתומות או לבנות מידי?
  • האם התמונה נראית מעובדת מדי או שהיא טבעית? האם השמים האלה כחולים מדי או שהדשא הזה ירוק מדי? האם הצלם התעצל והשתמש בפילטר שהוגדר מראש כדי 'לשפר' את התמונה (לא תמיד דבר טוב אם ברור כי הוחל פילטר)?
  • האם תמונה זו נראית כאילו נוצרה על ידי צלם מקצועי מנוסה? או שאתה מרגיש שהתמונה נראית קצת מוזרה? אתה יכול לדעת למה אתה מרגיש ככה?

ציוד צילום

ציוד הצילום הנתון בידי אותו צלם הוא בעצם הכלי לביצוע העבודה. ציוד מעולה יכול ובדרך כלל מוציא תמונות מעולות. צלם מקצועי מנוסה יודע להשתמש בציוד שלו במצבים תובעניים, כשהוא מתפעל אותו בטבעיות כמו רכיבה על אופניים. צלם טוב אמור להיות מסוגל ליצור תמונות באופן אינסטינקטיבי וללא עיכובים כלל.

בידי צלם חובב, או צלם במשרה חלקית שלא למד את מלאכתו כראוי, התרחישים לעיל עלולים לגרום לבעיות של ממש על בסיס קבוע. במיוחד כאשר הזמן הוא מהותי.

איך בוחרים צלם: יצריתיות

יצירתיות זה דבר פתוח לאינסוף לפרשנויות, אך צלמים שחושבים באופן יצירתי אפשר די מהר לזהות.  גישה יצירתית לצילום תמונה יכולה להיות ההבדל בין צילום ממוצע לצילום מדהים. 

אך יצירתיות גם באה עם ידע, ניסיון ורצון (אהבה למקצוע). לעיתים נדירות צילום יוצא דופן מגיע ממישהו שאין לו את אחד משלושת התחומים הללו. נתקלנו בצלמים שיש להם הרבה ידע וניסיון, אבל האהבה לצילום כבר דעכה והרצון לחשוב באופן מקורי ומעניין כבר לא קיים, ולרוב עם מעט או בלי שום עניין לדחוף את גבולות היצירתיות שלהם, רק לעשות את המינימום ההכרחי ויאללה הביתה.

תמונה אומנותית בקלואזאפ

חפשו התחדשות!

צלם יצירתי יתפתח כל הזמן ויוציא מעצמו עוד עוד. צלמים מנוסים עלולים להתקבע על שיטת עבודה מסוימת שכבר לא עדכנית ומזכירה לכם תמונות משנות ה-70.  

צלם גדול משתוקק להתפתח, להשתפר במלאכתו. למידה מתמדת וחיפוש אחר דרכים חדשות ליצירתיות הן דרך חיים עבור הצלמים הטובים ביותר, גם עבור מי שנמצא בראש המשחק בענף הצילום. להישען לאחור ולחשוב שאתה לא יכול להשתפר זה סימן לחוסר קשב.

עוד כמה שאלות שיעזרו לנו לדעת איך בוחרים צלם מתאים

  • האם לצלם יש עין אומנותית, מעבר ליכולת טכנית טהורה?
  • האם האדם המצולם עומד באופן שרירותי ללא כל הנחיה מהצלם, או שאני יכול לראות שהצלם הנחה אותו לעמוד על רקע מעניין ונעים לעין?
  • האם יש משהו שאנחנו אוהבים בתמונות של הצלם הנבחר שגורמות לנו לחייך?
  • האם בתמונות יש את אפקט ה-WOW ?
  • האם התמונה שאנו מתבוננים בה מנסה לומר לנו משהו? מעבירה את מהות המצולם?

איך בוחרים צלם: יכולת עמידה בלוחות זמנים

זה נתון שקשה להסיק בשיחה עם צלם אבל מאוד קריטית לפרויקט שלכם ולהבנה שלכם איך הצלם שבחרת יתפקד ב -MONEY TIME . 

עמידה בלוחות זמנים לפרוייקט חשובה מאוד. ימי צילום שיתפקששו עלולים להיות סיפור יקר. נסו להבין מהצלם או מאנשים שממליצים על הצלם שלכם האם הוא הגיע בזמן לאירוע שנקבע? האם הוא שלח את התמונות בזמן וכפי שסוכם. חפשו מישהו עם ראש גדול וכתפיים רחבות שאפשר לסמוך עליו.

סוג הפרוייקט יכול לדרוש ימי צילום צפופים ומורכבים, צלמים שאינם יודעים לעמוד בלוחות זמנים יכולים לעכב את כל הפרוייקט ואף לפספס את הרגעים החשובים ביותר בצילומי כנסים ואירועים.

שאלות נוספות שיעזרו לכם לבחור צלם עם יכולות עמידה בלו"ז

  • באיזו שעה מתכוון להגיע הצלם בהתאם ללו"ז המתוכנן?
  • מה הצלם יעשה במידה והוא יאחר?
  • מה הצלם יעשה במידה וגילה ששכח ציוד חשוב?
  • האם קרה שהצלם איחר בהגשת התמונות במועד המסוכם?

איך בוחרים צלם: האם הצלם שלכם אוהב אנשים ובעל אינטראקציה נעימה

יהיה זה סביר להניח כי צלם מקצועי טוב משרה נינוחות ומתנהל בטבעיות באינטראקציה עם אנשים.

אבל כמה זה חשוב כשבוחרים צלם אתם שואלים? התשובה – חשוב מאוד! 

צלם אוהב אנשים

הרבה פעמים בתור צלם צריך לנהל אירוע, צריך להסיק מסקנות נורא מהר ולתת הוראות מדויקות וזריזות למצולמים, לאנשים ברקע ולעוזרי ההפקה.

צלם שיעשה זאת וישרה לחץ, עצבנות או חוסר סובלנות יכול להפוך את יום הצילומים הזה לבלתי נסבל. הפרצופים שצריכים לחייך עכשיו נמצאים בפנים זועפות או יותר גרוע בחיוך מזויף, עסוקים במחשבות על כמה הצלם הזה לא מחובר או עבר את הגבול. 

ימי צילומים יכולים להיות ארוכים ומייגעים, אם האנרגיה לא תישאר חיובית ועניינית לאורך היום כל הפרוייקט בסכנה. אז רגע לפני שבוחרים צלם, נסו לחשוב על השיחה שלכם איתו ונסו להבין האם הוא נעים הליכות ומצד שני ברור והחלטי.

תקציב

בחירת צלם (לא משנה אם לצילום כנס או צילום תדמית, הפקת סרטון או צילום סטילס) תלויה גם בתקציב שלכם. אתם מכירים את הצלם הכי מוכשר בעולם אבל הסכום שהוא דורש הוא הרבה מעבר לתקציב של הפרויקט? זה בדרך כלל יגמר בצלם אחר.

תמחור שירותי צילום לא שונה בהרבה מתחומים אחרים: הוא כולל בתוכו תמחור של כמות העבודה, מורכבות העבודה, הציוד הדרוש לפרויקט וכמובן דרישות הצלם פר פרויקט. 

ישראלים נוטים ישר לחפש את הזול ביותר, אך ככל שתלכו על צלם זול יותר כך הסיכוי שלכם להתאכזב ילך ויגדל. 

צלמים בתחילת דרכם מוכנים לרדת משמעותית במחיר ולפעמים במחיר הפסד רק כדי לצבור ניסיון. שקלול לא נכון של העלויות השוטפות היא גם טעות של צלמים מתחילים. מצד שני מחיר יקר בהרבה לא בהכרח אומר צילום איכותי. 

לכן כדי לדעת על מה אתם משלמים בקשו פירוט המסביר את הצעת המחיר שקיבלתם, כך תוכלו להבין מה היא כוללת והאם היא מכבדת אתכם, את הצלם ואת המקצוע. 

בוחרים צלם שילווה אתכם

אם קראתם את הכתבה במלואה אנו מאמינים שאתם רואים את עולם הצילום מזוויות חדשות שיכולות להועיל לכם בבחירת צלם אידיאלי לפרויקט שלכם. 

אנו מזמינים אתכם להרים טלפון, לשוחח איתנו ולשאול שאלות נוספות אם יש כאלו.

בהצלחה 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
צילום קטלוג לדוגמא

צילום מוצרים לקטלוג

שיתוף ב facebook שיתוף ב whatsapp אנחנו פוגשים אותו במהלך החיים לא מעט פעמים. לרוב בחירה של מוצר מסוים נעשית אחרי עיון מדוקדק בו, וכשהוא

קרא עוד »
צילום מוצרים (נעלים) לאתרי אינטרנט, פקשוט

פקשוט

בעברית – צילום מוצר באריזה שלו, או בקיצור צילום מוצר. מי שהתנסה כבר, יכול להעיד שלא מדובר בעבודה קלה בלשון המעטה. צילומי פקשוט הם לרוב

קרא עוד »